torsdag 24 september 2009

Hornstulls Hunddagis, del av en oseriös bransch?

Jag har tidigare berättat om vad Rambo råkat ut för på Hornstulls Hunddagis. En allvarlig ögonskada, ett blodigt öra och en rymning där han blev påkörd. Allt inom loppet av ett år på Hornstulls Hunddagis.

När jag letat runt lite hittar jag många skrämmande historier om illa skötta hunddagis. Det talas om inkompetent personal, för många hundar relativt personal, om hur unga och oerfarna praktikanter utnyttjas o s v.

Men de som klagar vågar inte berätta vilka hunddagis det gäller. Det är mycket märkligt, tycker jag.

Om jag vore hundägare skulle jag vara väldigt försiktig med vilket hunddagis jag valde. Och personligen skulle jag definitivt undvika Hornstulls Hunddagis.

Hornstulls Hunddagis är en del av Stockholms Hund som ägs och drivs av Christina Roseen.

5 kommentarer:

  1. Hej Jonas Konsument!
    jag är mycket chockad över hur du kan skriva på detta sätt, när du inte överhuvudtaget hört av dej till oss för en kommentar! Att det hänt en olyckshändelse med en hund, föranleder inte till att du har rätt att skriva på detta sätt. Din blogg är nu polisanmäld för förtal, och jag hoppas att du hör av dej till oss om du vill få information. Christina 0707-661498

    SvaraRadera
  2. Hej Christin,

    syftet med den här bloggen är att berätta om jag eller mina vänner, i egenskap av konsumenter, råkar illa ut.

    Det här är en blogg där du har möjlighet att kommentera, det står dig fritt att kommentera det jag skriver. Jag skulle uppskatta det.

    Jag är inte intresserad av att ägna mig åt förtal. Det jag skriver är vad jag uppfattar som fakta och sanning. Jag anser också att jag har skälig grund att berätta om det som hänt. Som jag ser det, ligger det i konsumenters intresse att ta del av det som händer på t ex ett hunddagis.

    Om du är av en annan åsikt, välkomnar jag dig att berätta om det här.

    SvaraRadera
  3. Hej igen Jonas!
    För det första så har jag alla upptänkliga tillstånd för mitt hunddagis, som jag drivit sedan 1996. För det andra så är kontraktet utformat av en jurist åt Svenska Hunddagisföreningen.
    För det tredje, så har jag många många nöjda kunder som haft sina hundar i flera år hos oss.
    För det fjärde jobbar det tjejer hos mej, som verkligen älskar djur och då hundar i synnerhet.

    Rambo gick hos oss i tre år, och ägarna var alltid mycket nöjda med oss. Ungefär för ett år sedan, så hände något tragiskt, hundarna och tjejerna blev attackerade av en mycket arg hund, och de flesta av "våra" hundar blev rädda. Rambo drabbades av panik, backade och han kom på något sätt ur sitt halsband. Han försvann, och tjejerna sprang efter honom. Till slut sprang Rambo ner i tunnelbanan, och var därefter borta. Hela personalen, vänner och bekanta till oss var ute och letade efter Rambo. Så gjorde även ägarna, och till slut hittades Rambo vid Högalidskyrkan av sina ägare. Där hade jag och Jenny sökt några timmar tidigare. Trots att denna incident inte var vårat fel, betalde jag vissa omkostnader som ägarna haft för att kunna leta efter Rambo. Samt att de fick en gratis månadsavgift.
    Vi samtalade med ägarna och alla i personalen, om vad som hänt, och hur det skulle kunna undvikas i framtiden. Jag poängterade då för ägarna att de omständigheter (lös arg hund) som skett vid Rambo's "försvinnande" var en yttre faktor som vi inte på något sätt kunnat påverka. Tomas och Sleiman (Rambo's ägare) valde att låta Rambo gå kvar på Hornstulls Hunddagis. Det som hände den 10e september, var att när dagistjejerna skulle koppla hundarna för förmiddagspromenad, såg de att Rambo's öga var skadat och mycket svullet. De tog genast upp honom till vår veterinär, och de ringde genast till mej och frågade vad de skulle göra. Jag sade att de måste försöka få tag i ägarna som kan följa hunden till Djursjukhuset, eftersom vår veterinär förodade besök på större klinik inom några timmar. Till slut fick tjejerna tag i Tomas och Sleiman som genast kom och tog Rambo till Södra Djursjukhuset.
    Rambo hade en ögonskada, han har blivit behandlad och tyvärr kommer han att förlora sin syn.
    Jag vill veta vad du anser att vi kunnat gjort annorlundà??? På mitt, liksom på de flesta andra hunddagis, så är hundarna tillsammans i grupper om cirka 5 hundar i varje rum. Vi tar bara emot hundar som är snälla och fungerar i grupp. Vi tillåter inte heller lekar inomhus eftersom det både med barn och djur oftast är vid inomhus lek (läs vilda lekar) som olyckor sker. Det är inte så att det finns en vakt/dagisfröken i varje rum hela tiden. Vi vet helt enkelt inte vad som hänt. Vår veterinär säger att i princip kan Rambo fått ett slag mot ögat på väg till dagiset, och att det sakta men säkert fyllts på med vätska. Jag säger inte att det är så, jag bara säger att kan vara fallet. Eftersom Rambo inte gett något ljud ifrån sej, så var det ju också svårt att veta att han gjort sej illa. Det upptäcktes som sagt när han ett par timmar efter att han kommit till dagiset på morgonen skulle kopplas. Då vidtog vi alla tänkbara åtgärder. Du skriver att du inte är ute efter att skapa personangrepp... vad är det du gjort mot mej och min personal??? DESSUTOM VILL JAG VETA VAD DU ANSER ATT VI SKULLE GJORT ANNORLUNDA. JAG BJUDER HÄRMED IN DEJ TILL BESÖK PÅ HORNSTULLS HUNDDAGIS, DU ÄR VÄLKOMMEN ATT TRÄFFA OSS ALLA OCH PRAKTISERA HOS OSS EN VECKA, SÅ SNART SOM MÖJLIGT.
    Som sagt var så har jag polisanmält din blogg, Facebook grupp och allt det du skrivit på Rejta.
    Välkommen att ringa till mej, våga stå upp för vad du förorsakat. Hälsningar Christina 0707-661498

    SvaraRadera
  4. Hej Christin,

    toppen, nu är även din syn på det som skett representerad här på bloggen. Utmärkt.

    Jag kan inte tro att din inbjudan till samtal och/eller praktik är uppriktig, du skriver ju samtidigt att du polisanmält mig. Så jag avböjer.

    Det verkar värt att påminna om att det jag berättat om är följande:
    1) en hund har skadats allvarligt på Hornstulls Hunddagis
    2) ingen medarbetare på dagiset har en aning om hur det gått till
    3) samma hund rymde från samma dagis, i samband med promenad
    4) hundföraren från dagiset kunde inget göra åt det, då hon var tvungen att hålla reda på övriga hundar som hon samtidigt var ute med

    Ovanstående är fakta, inte förtal och inte personangrepp. Varför är du så emot att jag sprider dessa fakta?

    Vad det gäller tillstånd, avtal o s v, så är det ju vad andra skrivit i kommentarerna på den här bloggen. Det får stå för dem.

    Avslutningsvis, jag ska väl inte behöva berätta för dig hur du ska sköta din verksamhet. Det borde väl du vara bäst skaffad att avgöra.

    SvaraRadera
  5. Jag har läst denna blogg och det är några saker som jag tycker är oklara:

    1) Blev Rambo verkligen påkörd när han rymde? Jag finner inget som stödjer detta i de kommentarer jag läser. Rambo hade mindre blessyrer när han hittades och dagispersonalen nämner inget om att han blivit påkörd i sin berättelse. Hur vet du att Rambo blivit påkörd?

    2) Bar Rambo vid tillfället för rymning ett halsband som ägarna haft med sig och inställt enligt ägarna anvisningar?

    3) Rastade dagiset hundarna på ett annat sätt än vad Rambos ägare fått veta? Har dagiset undanhållit att de går ut med flera hundar samtidigt?

    4) Ansåg Rambos ägare att det var dagisets fel att Rambo rymt och om så var fallet varför lät de Rambo gå kvar om de kännde sig otrygga att ha Rambo där?

    5) När Rambo skadade sitt öga, var han då instängd på ett sätt som strider mot vad dagiset uppgett att de "förvarar" hundarna?

    6) På vilket sätt menar Rambos ägare att dagispersonalen skulle ha full koll på hundarna hela tiden? Jag tvivlar på att ens ägarna själva vet till 100% vad Rambo gör när han är i deras sällskap för det skulle kräva att man bara tittar på hunden hela tiden och inte gör något annat. Vad jag har förstått skulle skadan kunna inträffa på en sekund.

    Slutligen vill jag säga att jag naturligtvis tycker mycket synd om Rambo och hans ägare för det hemska som inträffat och jag hoppas att de kan lägga sin energi på viktigare saker än denna blog.

    PS. Jonas och hans vänner verkar i övrigt vara lyckligt lottade eftersom de inte råkat ut för fler dåliga produkter eller företag än just Hornstulls hunddagis

    /Martin

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se